Je hebt een boek gelezen!
Natuurlijk kan je veel vertellen over een verhaal, maar het is nog leuker om je mening te geven over een verhaal dat je hebt gelezen. Misschien vond je het boek fantastisch of wellicht was het niks voor jou. Toch kan je na het lezen van elk boek een objectieve en subjectieve beschrijving geven van het verhaal. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen als: Wat vind je van de opbouw van het verhaal? Is het boek geschikt voor 12 tot 15 jarigen? Zou je het boek willen aanraden? Welke elementen vond je mooi? Waarvan was niet je onder de indruk? Wordt het verhaal opgebouwd naar een climax? Heeft het verhaal een open of gesloten einde? Is dit einde passend naar jouw mening? Worden er politieke thema’s besproken die je uiteen wilt zetten?
1. Een recensie bestaat uit vaste onderdelen. Eerst krijg je de gegevens van het boek. Die schrijf je het weliswaar niet onder elkaar, maar je maakt er een lopend geheel van, bijvoorbeeld:
In 2017 schreef Esra van Oostendijk het boek Pubers. Het is haar tweede boek in de boekenreeks Op de middelbare school. Het boek is uitgegeven door de uitgeverij Mavo Schravenlant XL te Schiedam. Wanneer het derde boek uitkomt is nog onbekend.
- Hoger niveau - Havo/vwo: geeft een beschrijvende context in de inleiding van je recensie. Hierin kan je verwerken waarom het boek een bepaalde titel heeft gekregen, maar je kunt ook iets schrijven over het leven van de schrijver of waarom/hoe de auteur tot het verhaal is gekomen. Zie voor voorbeeld: https://www.literairnederland.nl/recensie-gerrit-janssens-len/
2. Nadat je de gegevens heb genoemd ga je een korte samenvatting geven van het verhaal. Probeer het einde van het verhaal niet te verklappen (spoiler alert!). Als je wel het einde wilt vertellen, zet er dan een waarschuwing bij. In de korte samenvatting noem je wie de hoofdpersoon is (of hoofdpersonen), wat ze meemaken en wat het thema van het verhaal is. Ook zeg je iets over de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Als laatste mag je andere belangrijke informatie ook toevoegen (behandelt het verhaal een belangrijk onderwerp?). In dit gedeelte geef je nog geen mening!
3. Nu ga je je mening geven over het verhaal. Dit doe je door verschillende onderdelen te bespreken, zoals: de inhoud van het verhaal, de manier van schrijven, spanning, de personages, de afloop, hoe origineel het verhaal is en hoe het verhaal verloopt. Elk onderdeel krijgt een eigen alinea. Let op! Je bespreekt minimaal 3 elementen. Voor een hoger cijfer bespreek je er meer.
- Hoger niveau - Havo/vwo: In veel verhalen wordt er naar andere verhalen/vertellingen/films/mythen verwezen. Dit noemen we met een moeilijk woord; intertekstualiteit. Wanneer je het werk van andere schrijvers/dichters/zangers herkent, dan verwerk je dit ook in je recensie. Probeer eventuele betekenissen te achterhalen en uit te leggen.
4. Als laatste ga je een eindoordeel geven over het boek. Dit wordt dus het slot van jouw recensie (de laatste alinea). Je schrijft een korte conclusie en je vertelt waarom je het boek wilt aanraden of niet. Hierna geef je een cijfer of laat je door middel van sterren zien wat jouw oordeel is over het boek.
Jij gaat nu een recensie schrijven over jouw boek! Let natuurlijk wel op je taalgebruik. Er wordt gelet op spelling, interpunctie, zinsopbouw, tekstopbouw, hoofdletters en inhoud.
Voor het eerste gedeelte kun je één punt krijgen. Voor onderdeel twee kan je zes punten halen. Voor het derde onderdeel kan je 14 punten halen en voor deel vier kan je één punt halen. Daarmee komt het totaal op 22 punten. De normering ligt op 0,0, dit houdt in dat je ongeveer 60% goed moet hebben voor een voldoende.
Indien er te veel taal-, stijl-, interpunctie- of zinsopbouwfouten in zitten, worden er punten in mindering gebracht. Dit geldt niet voor leerlingen met dyslexie.
Creativiteit en onderzoek worden gewaardeerd.
Voor meer tips kijk je op https://www.scholieren.com/blog/zo-schrijf-ik-een-recensie